Czym jest QR Code?

Kody QR można coraz częściej znaleźć na stronach internetowych, różnego rodzaju drukowanych materiałach oraz w wielu innych miejscach. Mogą mieć wiele zastosowań, dzięki którym możemy uprościć nasze codzienne zadania. Warto więc zapoznać się z ich możliwościami.

Podstawowe informacje

Jak podaje Wikipedia, QR Code to „alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod kreskowy wynaleziony przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku”. Samo QR jest skrótem od angielskiego Quick Response, czyli „szybka odpowiedź”.

QR Code jest młodszym bratem zwykłych kodów kreskowych, które możemy spotkać dziś na każdym kroku. Posiada jednak nad nim dużą przewagę – jest znacznie pojemniejszy. Może przechowywać do 7089 znaków numerycznych lub 4296 alfanumerycznych. Stwarza to ogromne możliwości, gdyż w ten sposób możemy kodować nie tylko krótkie numery jak w przypadku kodów kreskowych, lecz znacznie dłuższe treści. Mogą to być także adresy www, numery telefonów lub inne dane, które  spowodują na skanującym urządzeniu określoną akcję.

Aby odczytywać QR Cody, wystarczy praktycznie jakiekolwiek urządzenie z aparatem fotograficznym – np. telefon komórkowy lub tablet. Nowoczesne smartfony posiadają bardzo często zainstalowaną odpowiednią aplikację do tego celu. Jeśli tak nie jest, możemy skorzystać z jednego z wielu (także darmowych) narzędzi, np. BeeTagg, Kaywa Reader, I-nigma, OptiScan, itd. Dostępne są one także na starsze modele telefonów, wystarczy poszukać w internecie.

Można także spotkać inne standardy kodów dwuwymiarowych, takie jak Data Matrix oraz Aztec Code. Istnieje także minimalistyczna wersja Micro QR Code, która służy do przechowywania mniejszych ilości danych.

Tworzyć kody QR możemy bardzo prosto, wykorzystując dostępne w sieci generatory on-line. Różne języki programowania posiadają odpowiednie biblioteki, które umożliwią ich uzyskanie w naszych własnych aplikacjach.

Przykłady zastosowań

Informacje, jakie mogą zawierać kody QR, mogą być bardzo zróżnicowane. Poniżej przedstawiono wybrane przykłady wraz z ich możliwymi zastosowaniami.

Tekst – odczytanie telefonem (lub innym urządzeniem) spowoduje jego wyświetlenie na ekranie. Możemy tę funkcjonalność wykorzystać jak w zwykłym kodzie kreskowym do umieszczania różnego rodzaju symboli na dokumentach, paragonach, formularzach zamówień, paczkach itp. Z uwagi na większą pojemność świetnie nadaje się we wszystkich procesach logistycznych. Taki QR Code umożliwi także stworzenie ciekawej reklamy, której zakodowaną treść odczytają użytkownicy, mogą otrzymać także dzięki temu kupon rabatowy.

Adres www – po zeskanowaniu nasz telefon zapyta, czy chcemy odwiedzić zawarty w kodzie URL. Taki QR Code nadają się więc świetnie na wszelkie „papierowe” materiały reklamowe, dzięki czemu uprościmy użytkownikom wejście z urządzeń mobilnych na naszą stronę www. W przypadku serwisów internetowych z aplikacjami na telefony, użytkownik z wykorzystaniem takiego QR Code będzie mógł szybko pobrać wybrany program nie męcząc się z przepisywaniem URLa. Biorąc pod uwagę możliwości niektórych serwisów www, możemy w ten sposób pokazać komuś określoną lokację (poprzez link do Google Maps), polubić coś na Facebooku lub dodawać treść na Twitterze. W przypadku stworzenia swojej aplikacji lub usługi we własnym serwisie  www, możemy dać użytkownikom możliwość wykonywania specyficznych akcji. Wszystko zależy od naszej pomysłowości.

Numer telefonu – zeskanowanie takiego kodu umożliwia wykonanie połączenia telefonicznego lub zapisanie kontaktu bez przepisywania cyferek. Jeśli chodzi o zastosowanie w praktyce, lepsze będzie jednak wykorzystanie bardziej rozbudowanego kontaktu, o którym będzie mowa w dalszej części artykułu.

SMS – odczytanie kodu spowoduje utworzenie SMS z podaną treścią oraz wpisanym numerem telefonu i wyświetlenie prośby o potwierdzenie wysłania. Świetny sposób dla serwisów z płatnościami SMS na uproszczenie całej procedury. Użytkownik zamiast wpisywać odpowiedni kod i wybierać numer telefonu, może po prostu zeskanować QR Code i kliknąć „Wyślij”.

Email – zachowanie podobne do opisanego powyżej, ale dotyczy wysłania wiadomości elektronicznej na podany adres.


Wizytówka – może być zapisana w różnym formacie, np. vCard lub meCard. Po zeskanowaniu nasze urządzenie będzie mogło dodać odpowiednie informacje do listy kontaktów. Ich rodzaj jest uzależniony od formatu, może to być między innymi imię, nazwisko, stanowisko, numer telefonu, adres, mail, strona www i inne. Świetnie nadaje się na papierowe wizytówki lub inne materiały informacyjne, upraszczając znacząco dodawanie nowego kontaktu do telefonu. Podobnie można je wykorzystać w serwisach internetowych prezentujących dane teleadresowe firm.

Ciekawe wykorzystanie QR Code

Przedstawione powyżej zastosowania kodów to tylko podstawa. Wszystko zależy od zapotrzebowania i kreatywności osoby, która chce je wykorzystać. Świetnym przykładem może być tutaj kampania koreańskiej sieci Home Plus, należącej do Tesco. Biorąc pod uwagę specyfikę robienia zakupów w tym kraju i ciągły brak czasu jego obywateli, postawiono wyjść ze sklepem do ludzi. W stacjach metra umieszczono na ścianach plakaty przedstawiające półki z towarami, przy których umieszczono kody QR. Podczas oczekiwania na pociąg można więc skanowac kody, co powoduje dodanie określonego produktu do wirtualnego koszyka. Po skompletowaniu całego, wybieramy sposób zapłaty, miejsce dostawy i… zakupy zrobione. Koniec z kolejkami przy kasach i traceniem czasu. Na poniższym filmiku możemy zobaczyć realizację tego wyśmienitego pomysłu.

Znacznie bardziej kontrowersyjnym (chyba nie tylko dla mnie) przykładem wykorzystania kodów QR są… tablice nagrobne. Japońska firma Ishinokoe w roku 2008 wprowadziła usługę umieszczania ich na nagrobkach, aby można było przedstawić więcej informacji o zmarłej osobie. Zeskanowanie kodu powoduje przejście na specjalnie przygotowaną stronę www, na którą rodzina i przyjaciele zmarłego mogą umieścić jego historię, wspomnienia, zdjęcia itp. Kod QR będzie odpowiednio zabezpieczony (hasłem lub kluczem), aby mogły go zeskanować tylko wybrane osoby.

Dodatkowe uwagi przy tworzeniu kodów

Aby wygenerowane kody można było bez problemu odczytać na jak największej liczbie urządzeń, najlepiej stosować czarno-białe kolory. Niski kontrast może utrudnić poprawne skanowanie.

Wokół kodu najlepiej pozostawić białą ramkę, dzięki czemu zostanie on łatwo wykryty. Cały kod nie pewien też być zbyt duży, gdyż umieszczając go na mniejszym obszarze wielkość poszczególnych kwadratów może być zbyt mała. Przez to część urządzeń ze słabszym aparatem fotograficznym będzie miała problem z poprawnym odczytem. Dlatego lepiej nie umieszczać zbyt wielu informacji w jednym QR Code.

Dodaj komentarz