Pozycjonowanie stron Cz. 1 – Optymalizacja wewnętrzna

Każdy, kto posiada stronę internetową chce, aby odwiedzało ją jak najwięcej użytkowników. Osiągnąć to można poprzez wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych. W niniejszym tekście postaram się przedstawić pokrótce podstawowe zasady SEO, czyli optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek.

Działania mające na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarkach można podzielić na dwie podstawowe grupy:

  • optymalizacja wewnętrzna (on-site) – odpowiednie przygotowanie kodu, treści itd.
  • optymalizacja zewnętrzna (off-site) – linkowanie

W tej części poradnika zajmę się przedstawieniem możliwości, jakie mamy podczas optymalizacji wewnętrznej naszej strony internetowej.

Treść

Bez odpowiedniej zawartości (ang. content) nie ma co myśleć o wysokiej pozycji. Strona powinna posiadać wartościową, odpowiednio dobraną treść. Powinna być ona unikalna, musimy uważać na double content, czyli kopiowanie istniejących w Internecie tekstów. Gdy będą one opublikowane już w innym miejscu w sieci, mogą nie pojawić się w wyniku wyszukiwania.

Treść na stronie powinna zawierać także odpowiednie słowa kluczowe, jakie użytkownicy wpisują najczęściej w wyszukiwarkach aby trafić na naszą witrynę. Ważniejsze frazy powinny się pojawić wcześniej, gdyż dla wyszukiwarek ważniejsze jest to, co znajduje się wcześniej. Oczywiście treść jest przede wszystkim dla użytkowników, więc nie należy przesadzać z optymalizacją. Tekst musi być przede wszystkim czytelny i poprawny stylistycznie dla nich.

Ważne, żeby strona posiadała przynajmniej kilka podstron. Pozycjonowanie jednostronicowych wizytówek jest bardzo utrudnione, powinniśmy więc zadbać o wartościową treść nawet w przypadku prostych witryn.

Meta tag title

Bardzo ważny element, który wpływa na pozycjonowanie naszej strony. Zawiera tytuł naszej witryny, który jest widoczny w wyniku wyszukiwania Google (SERP). Powinien zawierać ważne dla treści słowa kluczowe, im wcześniej się pojawią, tym większą moc będą miały. Tytuł powinien mieć maksymalnie 60 znaków i być unikalny na poszczególnych podstronach. Należy pamiętać, że na jego podstawie użytkownicy będą podejmowali decyzję o wejściu na nasza stronę z wyniku wyszukiwania, więc nie możne on być tylko zlepkiem słów kluczowych.

Meta tag description

Kolejny bardzo waży element ze względu na SEO. Stanowi opis strony w wyniku wyszukiwania, powinien mieć maksymalnie 160 znaków i być unikalny na poszczególnych podstronach. Istotne, aby zawierał ważne dla nas słowa kluczowe (im wcześniej, tym lepiej), jednak nie należy zbyt często używać tych samych. Tak jak w przypadku tagu title, powinien także zachęcać do wejścia na stronę użytkowników, a nie tylko służyć SEO.

Meta tag keywords

Obecnie jest pomijany przez większość wyszukiwarek internetowych, w tym Google. Można go uzupełnić kilkoma słowami kluczowymi bez powtórzeń, nie powinno ich być zbyt dużo.

Nagłówki

Ważnym elementem strony z punktu widzenia SEO są także znaczniki nagłówków, którymi możemy zatytułować poszczególne części tekstu na naszej stronie . Najwyższy powinien wystąpić na podstronie tylko raz, możliwie wcześnie, pozostałe częściej z zachowaniem hierarchii. Szczególnie tag h1 powinien zawierać ważne dla nas słowa kluczowe. Nie musimy wykorzystać na stronie wszystkich nagłówków, jednak słowa w nich umieszczone są dla Google ważniejsze niż pozostała zawartość strony. Zawarte w nich teksty nie powinny być zbyt długie.

Wyróżnienia

Możemy także wytłuścić słowa kluczowe, użyć podkreśleń lub kursywy. Tak sformatowane teksty są dla robota indeksującego stronę ważniejsze od pozostałej zawartości. Oczywiście jak ze wszystkim nie należy przesadzać i pamiętajmy, że treść musi być czytelna dla użytkownika.

Alt i title

Należy także zadbać o odpowiednie przygotowanie właściwości TITLE w linkach oraz ALT w obrazkach. Stanowią on tekst alternatywny dla wyszukiwarek lub osób, które nie mogą zobaczyć obrazka. Korzystają z nich czytniki dla osób niewidomych lub niedowidzących, pojawiają się także w momencie, gdy dany obrazek nie może być wyświetlony. Powinny zawierać słowa kluczowe, oczywiście nie należy przesadzać z ich ilością (wystarczy jedno lub dwa).

Linkowanie wewnętrzne

Treści linków (ang. anchor) na naszej stronie powinny zawierać najważniejsze słowa kluczowe, nie powinny jednak swoją treścią utrudniać użytkownikowi nawigacji. Należy unikać bezwartościowych z punktu widzenia SEO linków w postaci “Aby zobaczyć naszą ofertę mebli do sypialni, ”. Zamiast tego lepiej zastosować link z tekstem “meble do sypialni”.

Linki wewnętrzne nie powinny się ograniczyć tylko do menu. Powinniśmy je stosować w treści, używać na zakończenie tekstu grupy “Zobacz także”, stosować tagi oraz mapy strony (HTML dla użytkownika) itd. Dzięki temu zawartość naszej strony będzie się dobrze indeksowała, a wyszukiwarki odpowiednio ją zaklasyfikują na podstawie słów kluczowych w linkach.

Szybkość ładowania strony

Warto o nią zadbać, gdyż nawet na oficjalnym blogu Google zostało to przedstawione jako ważny element wpływający na pozycję. O optymalizacji wydajności stron internetowych można by napisać wiele osobnych artykułów, dlatego przedstawię tu tylko kilka podstawowych informacji. Aby strona szybciej się ładowała powinniśmy:

  • odpowiednio przygotować jej silnik – optymalizacja PHP, MySQL lub innych technologii jej wykonania
  • zadbać o wydajne kody Java Script, AJAX itp.
  • zmniejszyć ilość wywołań HTTP – np. łączyć pliki zawierające JavaScript oraz CSS
  • zoptymalizować pod względem wielkości grafikę
  • kompresować dokumenty HTML, CSS oraz Java Script

Sitemap xml

Mapa strony dla wyszukiwarek nie jest rzeczą obowiązkową. Pojawiają się nawet zdania, że w niczym nie pomaga, a niekiedy nawet przeszkadza. Ich przeciwnicy twierdzą, że wystarczy stosować mapy strony przeznaczone dla użytkowników. Jeśli jednak ich używamy, muszą być zgodne ze standardami i aktualne. W Internecie można znaleźć wiele skryptów gotowych do wdrożenia lub serwisów internetowych które mogą dla nas wygenerować mapę strony xml.

Domena i URLe przyjazne wyszukiwarkom

Przy wyborze domeny powinniśmy przede wszystkim zwracać uwagę na użytkownika. Musi być ona łatwa do zapamiętania, w przypadku adresów firmowych musi być łatwa do zrozumienia przy podawaniu przez telefon. Dlatego jeśli to możliwe, należy zrezygnować z polskich znaków, myślników oraz stosować popularne końcówki pl lub com.

Domena oraz adres URL może zawierać słowa kluczowe, nie powinna posiadać parametrów (www.mojastrona.pl/ciekawy-artykul.html zamiast www.mojastrona.pl/artykul.php?id=43&kat=21). Najprościej uzyskać to przez zastosowanie mod_rewrite.

Plusem dla wyszukiwarek może także być wiek domeny, oczywiście jeśli pod danym adresem znajdował się działający serwis z odpowiednią treścią.

Jak widać pozycjonowanie jest bardzo szerokim zagadnieniem i wymaga wiedzy oraz doświadczenia. W kolejnym artykule postaram się przedstawić informację związane z optymalizacją off-site, czyli działaniami SEO na zewnątrz naszej strony internetowej.

Dodaj komentarz